“Tā kā es pēc dabas esmu slinka, vajadzēja radīt produktu, pateicoties kuram galvu varētu mazgāt retāk,” smej Kristina Andža. Attēlā – kopā ar meitu Adriu. (Foto: no Kristinas Andžas arhīva)

No mammas pirts novārījuma līdz kosmētikas zīmolam. Kā Kristina Andža apgāž runas par Latgales stagnāciju

Dzīvesstils
2023. gada 10. decembrī 08:01 2023. gada 10. decembrī 08:01
 
Dace
Ezera
| Kas Jauns Avīze
Kad rēzekniete Kristina Andža biju maza, viņas mamma brūvēja novārījumu ar dadzi, apini un nātri, ar kuru pirms došanās pirtī iesmērēja matus. Pēc daudziem gadiem kopā ar kosmētikas ķīmiķi šis tautas losjons ir pilnveidots un pārtapis matu augšanu veicinošā līdzeklī. Kristina pati pārbaudījusi, ka mati patiešām aug labāk, un reizē pierāda, ka arī Latgalē iespējama izaugsme plašākā nozīmē.

Par Latgali bieži līdz apnikumam daudzina, ka šis novads ir iegrimis stagnācijā. Kristina tam ir pretstats, 21 gada vecumā izveidojusi savu ziedu salonu, 33 gados tapis jaunākais bērns – pašas radīts kosmētikas zīmols “ONE:ZERO”.

Vispirms radīt sev

Ideja Kristinai radās laikā, kad viņa vēl bija cita, kādas Krievijas blogeres izveidota zīmola izplatītāja. Tomēr sadarbības noteikumi bija ļoti neizdevīgi. Turklāt tieši tolaik Kristina veidoja ceļvedi, lai palīdzētu cilvēkiem atrast savu biznesa ideja, un tad arī izlēma – labāk pelnīt ar savu nekā mēģināt pārdot svešu, cerot uz procentiem.

Izanalizējot pašai sevi, pirmā asociācija bijusi ar matiem, gariem līdz pleciem, tādēļ arī nolēmusi veidot tādus produktus, kuriem pateicoties ir iespēja veicināt matu augšanu, padarot tos veselīgākus un spēcīgākus.

“Izveidoju gan ķermeņa, gan matu kopšanas kosmētikas līniju. Man ļoti gribējās, lai šo zīmolu es radītu vispirms sev. Galvenais mērķis ir, lai sieviete iemīl sevi, ir savas dzīves uzvarētāja,” uzsver uzņēmēja.

Slinkums mudina pētīt un izgudrot

Par vismaz 90% Kristinas ražojumiem esot dabīgs sastāvs: “Man bija ļoti svarīgi, lai produkti būtu bez parabēniem, silikona un citas ķīmijas – ieguvums būtu ilgtermiņā. Varbūt pēc pirmās matu mazgāšanas reizes nebūs taisno, mīksto matu efekts, kas bieži vien piemīt frizētavu šampūniem, kuru sastāvā ir silikons un dod šo zīdaino efektu.”

Šajā gadījumā sastāvs vairāk vērsts uz to, lai, lietojot ilgāku laiku, mati kļūtu veselīgāki, galvas ādai nevajadzētu vairs ražot tik spēcīgu aizsargslāni, kura dēļ arī mati tik ātri taukojas. “Nepieciešams apmēram mēnesis, lai galvas āda pierod. Tā kā es pēc dabas esmu slinka, vajadzēja radīt produktu, pateicoties kuram galvu varētu mazgāt retāk,” pasmaida Kristīna.

Šajā matu losjonā izmantotas gan bērza, gan dadža un nātru lapas, gan apiņu, kliņģerīšu un citu ziedu ekstrakti. Un nesatur minerāleļļas un citas kosmētikai ierastas piedevas. (Foto: no Kristinas Andžas arhīva)

Pārvēršot plašākos ražošanas mērogos pieminēto mammas pirts līdzekli, pēc trīs mēnešiem jau pienāk atsauksmes, ka mati reāli aug pastiprināti. “Manuprāt, tas ir vēl viens izdevies produkts. Arī pati lietoju, tāpēc no saviem īsajiem, blondajiem matiem ataudzēju laba garuma dabīgus matus,” teic Kristīna.

No biznesa biznesā

Kristīnas ieguldījums kosmētikas biznesā nebija nekāds mazais – 70 000 līdz 80 000 eiro, lai vispār sāktu darīt. “Tas ir mans uzkrājums laika gaitā, radies, sākot no mana pirmā uzņēmuma, kuru atvēru, kad man bija 21 gads. Tas bija ziedu salons Rēzeknē, sākumkapitāls bija 300 latu,” atklāj Kristīna. Nopelnīto viņa ieguldīja nākamajos biznesos, ziedu salonam sekoja zīmols “LETIQUE”, tur sakrātais pārtapa bērnu preču veikalā, soli pa solim uz priekšu.

“Neesmu nākusi no ģimenes, kura varētu atļauties par saviem līdzekļiem atvērt jebkuru biznesu. Man vienmēr gribējies, lai mani bērni dzīvo citādi nekā kādreiz es. Varbūt tik daudz naudas netērēju sev, bet man gribas radīt kaut ko pazīstamu. Tas laikam man bijis dzīves mērķis – nodrošināt arī labākus dzīves apstākļus. Taču arī ieguldījums ir diezgan liels, ja tā nebūtu, tad pie idejas arī viss apstātos,” atzīst uzņēmēja.

Uzaugusi starp rozēm

Kristina ir uzaugusi laukos, vecāki audzēja rozes, visa dzīve līdz pat agrai jaunībai ritēja ziedu pasaulē, apkopjot, ravējot, veidojot kompozīcijas un pārdodot tirgū.

“Pēc vidusskolas šķita, ka jādodas uz Rīgu turpināt iegūt izglītību. Kaut arī mācījos ļoti labi, vidējā atzīme bija 9, nez kāpēc izvēlējos fakultāti bez budžeta vietas – finanšu neesamības dēļ man nācās Latvijas Universitāti pamest. Atgriezos Rēzeknē un sāku domāt, kas ir tas, ko protu. Vienīgais, ko pārzināju no A līdz Z, bija saistīts ar ziediem.” Tad arī radās ideja par ziedu salonu.

Tolaik vēl bija iespējams paņemt puķes ar pēcapmaksas pavadzīmi. “Vienīgais, kas man tajā brīdī palīdzēja, bija, ka man bija diezgan daudz kontaktu – nometu nost neērtuma sajūtu un visiem lūdzu, lai nāk pie manis iegādāties ziedus. Tā pamazām uzaudzēju klientu bāzi un salons nostiprinājās. Manuprāt, šobrīd tas ir viens no vadošajiem Rēzeknē,” lepojas Kristina.

Kristina septiņu gadu vecumā ziedu tirgū. Viņas bērnība pagāja starp puķēm un vēlāk tapa pašai savs ziedu salons. (Foto: no Kristinas Andžas arhīva)

Kopš septembra viņa salonu nodevusi savas floristes pārziņā, kura tur tagad ir arī īpašniece, bet pati cenšas sevi vairāk veltīt kosmētikas zīmolam. Turklāt šobrīd jaunā sieviete atkal ir bērniņa gaidībās, tāpēc zīmolam meklē menedžeri, lai pati veltītu vairāk laika mammas rūpēm.

Kā pēc pirmās kopīgās nakts

Kristina savus ražojumus tirgo internetveikalā, un mērķis ir būt vismaz desmit Eiropas valstīs – patlaban ir iespēja iegādāties arī Lielbritānijā, Vācijā, Norvēģijā un Nīderlandē.

“Šobrīd ir divpadsmit produkti, līdz jaunajam gadam būs jau divdesmit, pēc Jaungada – arī bērnu līnija. Plānu ir daudz, un cenšamies tos visus piepildīt. Es vispār nespēju mierīgi uz vietas nosēdēt. Man laikam tas nāk no sporta, jo desmit gadus nodarbojos ar sporta dejām, arī karatē. Sports man ir iemācījis mērķtiecību, disciplīnu, vienmēr pabeigt iesākto, mācījis būt par uzvarētāju,” stāsta Kristina. Tieši tāpēc zīmola nosaukums ir ONE:ZERO – viens nulle, produkta labā.

Šobrīd 45% klientu atgriežas iepirkties, tātad paticis. Ļoti palīdz prasmīga sociālo tīklu izmantošana. “Instagramā  man ir 34 000 sekotāju, es viņus ņēmu līdzi šajā procesā, divu gadu garumā viņi varēja sekot līdzi visam, kā šis zīmols tapa. Domāju, ka tas nospēlēja ļoti lielu lomu, jo pirmie klienti visi ir mani sekotāji.”

No visām atsauksmēm, šķiet, neparastākā bijusi par skrubi. Kāda meitene, kas sākumā testēja Kristinas kosmētiku, par tā aromātu atzinusi – tu esi iemīlējusies puisī, pirmo reizi pie viņa palikusi pa nakti, no rīta sasmaržojusies ar viņa smaržām un dodies projām. “Šis aromāts ir unisex, tāpēc arī ļoti spēcīgs, intensīvs, nedaudz erotisks. Cilvēki vairākkārt ir prasījuši, lai izveido dušas želeju vai losjonu tieši ar tādu aromātu,” piebilst Kristina.

Visvairāk atkarīgs no paša

“Man parasti jautā par Latgali, bet es uzskatu, ka tas vairāk atkarīgs no paša cilvēka, ko viņš vēlas sasniegt, no viņa mērķiem. Nav arī svarīgi, vai esi sieviete vai vīrietis. Manuprāt, sieviete var sasniegt tikpat daudz, ja ne vairāk. Pamatā informatīvā bāze mums visiem ir vienāda, kā pratīsim ar to rīkoties, atkarīgs no katra paša. Varbūt savā ziņā man papildu motivāciju deva tas, ka, esot mazai, nekā nebija un kaut ko gribējās mainīt savā dzīvē. Latgale man patiesībā netraucē, varbūt galvaspilsētā būtu lielākas izaugsmes iespējas, bet pagaidām viss ir sakārtojies, iespējams, arī tā iemesla dēļ, ka šeit ir arī mani vecāki,” spriež Kristina.

Viņa gan atzīst, ka vismaz pati biznesa videi atbalstu Latgalē nejūt un ļoti gribētos, lai novadā vairāk domātu par izaugsmes iespējām jaunajai paaudzei.

“Piemēram, manā gadījumā bija jāmeklē risinājumi, un nebija neviena, kurš varētu palīdzēt ar informatīvu padomu. Domāju, ka ir daudz labu ideju, kuras jaunie cilvēki nevar realizēt, jo šeit nav tādu iespēju. Tāpēc arī Latgali savā ziņā dažreiz noliek. Arī kad Rēzeknes pašvaldībā viss bija kārtībā, es neizjutu nekādu atbalstu, jo esmu arī organizējusi konkursus “Mis un Misters Rēzekne”, “Princis un Princese”, gan bērnu, gan jauniešu projektus. Ja bija kāds finansiāls atbalsts no pašvaldības, tajā pašā laikā tika ņemta nomas maksa par telpām, kur pasākums notika. Līdz ar to, no vienas puses, nāk pretī un palīdz, no otras – paņem atpakaļ,” vērtē Kristina.

Skrubis, kas liek justies iekārojamai. (Foto: no Kristinas Andžas arhīva)

Pietrūkst speciālistu

Ko Kristina kā uzņēmēja vēlētos no valsts? “Būtu labi, ja man, piemēram, nebūtu nepieciešams meklēt iepakojumu Āzijas valstīs un burciņu ražotājus Korejā. Uzskatu, ka kosmētikas ražošana pie mums vēl ir mazattīstīta un kosmētikas ķīmiķi uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi. Ja šis amats būtu labāk atalgots, rastos lielāka interese par šo izglītību, un Latvijā varētu augt un attīstīties kosmētikas ražošana. Atvērt ražotni ir viena lieta, bet atrast cilvēkus ar attiecīgu izglītību, lai tiešām radītu kvalitatīvu produktu, vēl ir liela problēma.”

Kristina pati pēc specialitātes ir sabiedrisko attiecību speciāliste. “Es, ja vēlreiz būtu jāmācās, visticamāk apgūtu kosmētikas ķīmiju. Kaut gan man ir speciālists, kurš sniedz pakalpojumu sastāvu izveidē, man pašai vienmēr ir ļoti interesanti, tik un tā analizēju vielas, kā tās savā starpā saskan, kā viena ietekmē otru. Nākas mācīties līdzi, pētīt un analizēt, lai arī pati varētu saprast, kas ir produkts, kuru izveido, par kuru stāsti un reklamē.”

Un ieceru vēl daudz, drīzumā izstrādes procesā ir jābūt noteiktas formas mikrošķiedras dvieļiem, kas ļoti labi uzsūc mitrumu, paredzētiem tieši pēc matu mazgāšanas. Domas virmo par zīda spilvendrānām, zīda matu gumijām, kas mazinātu to lūšanu un šķelšanos, neliels sapnītis ir izveidot savu fēnu. “Tas notiks ar laiku,” sola enerģiskā rēzekniete.

Tas nekas, ja nav izdevies

Pēc Kristinas domām, uzņēmējam pats svarīgākais ir neatlaidība, mēģināt darīt arī tad, ja neizdodas, pat vairākas reizes. “Man datorā ir vesela mapīte ar projektiem, kurus esmu mēģinājusi uzsākt, bet nav izdevušies. Uztveru katru neizdevušos projektu kā pieredzi. Un kad atkal kaut ko sāc, tu nedari no nulles, bet turpini ar savu pieredzes bagāžu. Tas dod iespēju nākamo projektu izveidot ātrāk, produktīvāk, ienesīgāk, jo jau esi izgājis cauri savām kļūdām, nākamajā reizē jau tās centies labot. Galvenais – iet līdz mērķim.”

Citi šobrīd lasa

"Publiskajā telpā izskanējusi maldinoša informācija," Rīgas dome kliedē mītus par 72 stundu somas sagatavošanu 1
Ebreju universitātes profesors izsaka prognozi, kāda nākotne gaidāma Izraēlai un Krievijai
Alžīrijā atrasts pirms 26 gadiem nolaupīts vīrietis, kuru turēja pagrabā ... gandrīz blakus ģimenes mājām; "burvestība" neļāva saukt pēc palīdzības
Tēmas: Rēzekne, Latgale
Pievienot komentāru